-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:676 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

راه بازگشت دوباره جامعه به قرآن و عترت، چيست؟
كساني كه داعيه پيروي از اميرالمؤمنين و امام حسين(ع) دارند و خواهان باز گشت دوباره قرآن و عترت به صحنه جامعه و زندگي هستند، بايد قرآن را درست بررسي كنند و حقايق آن را بفهمند و بايد از واليِ قرآن شناسِ عالِم و آگاه يعني فقيه عادل پيروي كنند.

نكته قابل توجه در اينجا اين است كه بايد همه با هم قرآن را بفهمند؛ چون تا قرآن را با هم نفهمند هماهنگي و وحدت اسلامي كه مورد سفارش قرآن و عترت است، ممكن نخواهد بود. آيه شريفه «واعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تفرقوا» آل عمران/103

بدين معنا نيست كه همه شما قرآن را به تنهائي و طبق برداشت شخصي بفهميد، بلكه به اين معناست كه آن را با هم به نحو تضارب آرا و توافق افكار بفهميد، همه با هم مسلمان باشيد و در اين مسير از يكديگر جدا نشويد و تفرقه و دوگانگي راه نيندازيد، اگر توانستيم با هم قرآن را بفهميم و مسايل اسلامي را در پرتو قرآن تحليل كنيم؛ با تبادل انديشهها اختلاف نظر، اختلاف فكر، اختلاف سليقه و در نهايتْ يكديگر را تحمل ميكنيم. چنان كه در حوزههاي علميّة فقيهان فراواني داريم كه فهمهاي گوناگون از يك روايت و در نتيجه فتواهاي مختلف دارند، امّا يكديگر را تحمّل ميكنند، يكديگر را عادل ميدانند پشت سر يكديگر نماز ميخوانند و عمل يكديگر را صحيح ميدانند؛ چون با هم تبادل نظر ميكنند.

با هم فهميدن متون مقدس ديني غير از بدون هم فهميدن است. بدون هم فهميدن تنازع، ضعف، ترس، سستي و زوال شوكت را به دنبال دارد و مورد نهي قرآن كريم قرار گرفته است: «لا تَنازعوا فَتفشلوا و تذهب ريحكم». انفال/46

همان طور كه در حركتهاي ديگر اجتماعي، سياسي، مذهبي نيز بايد اين وحدت را حفظ كرد. بايد بدانيم كه با هم عزاداري كردن، غير از بدون هم عزاداري كردن و دسته و جمعيتي جدا راه انداختن است. عزاداريِ جمعي، مشتي محكم بر دهان ياوه گويان و خار چشم دشمنان است و ضد انقلاب خارج و داخل كشور را نااميد ميكند.

خداوند به ما نفرموده است هر كدام به تنهايي دستورهاي الهي را انجام دهيد. بلكه همواره سفارش به اجتماع و همراهي با جامعه و جمعيت مسلمين، مؤمنين و متدينين نموده است. رهبران الهي فرمودند: با هم نماز بخوانيد، با هم روزه بگيريد، با هم قرآن بخوانيد و... .

البته ممكن است كسي فريب نفس مسوّله را بخورد و گمان كند كه در خانه به تنهايي عزاداري كردن، نماز خواندن و مانند آن، حضور قلب بيشتري براي انسان ميآورد. ليكن چنين افرادي بايد بدانند كه ممكن است خداي نخواسته در اثر ترك جامعه و انزواي از امت اسلامي تحت ولايت شيطان قرار گيرند و ندانسته عمري را به عبادت شيطان سپري كنند. اينجاست كه پاهاي برهنه عزيزان عزادار و سينه زن ابا عبدالله الحسين(ع) كه مناسك عبادي و مراسم سوگواري را با هماهنگي كامل انجام ميدهند بيشتر از پيشاني پينه بسته متحجّران سطحي نگر و ظاهر بين ارزش دارد. او نميفهمد كه به عبادت شيطان مشغول است. هيچ گاه به ما دستور انزوا ندادهاند بلكه همه جا دستور به عبادت و اطاعت جمعي دادهاند. حتي پيامبر اكرم(ص) فرمود: اگر كسي در نماز جماعت شركت نكند من خانهاش را آتش ميزنم. هرگز كسي خيال نكند كه اگر ما نمازمان را در خانه به تنهايي بخوانيم كار صحيحي است. نماز داخل خانه غير از نماز در مساجد است. مساجد را هميشه بايد پر كرد كه ما هر چه داريم از مسجد داريم.

علاوه بر اين چنانچه ارتباط خود را با مسجد مستحكم كرديم بچهها و نسل آينده خود را بيمه خواهيم كرد و بايد توجه داشته باشيم كه اگر خداي ناكرده فرزندي از خانوادهاي به انحراف كشيده شود آن خانواده به دردي توان فرسا مبتلا ميشود، پس چه بهتر كه رابطه را با مساجد كه مهد تربيت همه افراد، خصوصاً نوسالان و نونهالان است، برقرار كنيم.

: آية الله جوادي آملي
حماسه و عرفان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.